Afbeelding: Spoed 112 voor Nood en Alarm

Alarmnummer 112 nu ook te bereiken via e-SMS

Vanaf vandaag, Europese 112-dag, is het mogelijk om tekstberichten uit te wisselen met 112 in geval van nood. Een belangrijke stap voor mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking. De 112-Alliantie die Ieder(in) samen met Stichting Hoormij.NVVS, Dovenschap, Patiëntenvereniging Hoofd-Hals, Stichting Support Stotteren, Oogvereniging, Divers Doof en ISAAC-NF vormt, heeft zich hier hard voor gemaakt.

Bron: Ieder(in), 11 februari 2021

112 volledig toegankelijk

De 112-Alliantie vertegenwoordigt onder andere mensen die doof of slechthorend zijn, mensen die stotteren of mensen die door oncologische behandelingen in hoofd-hals gebied problemen met spreken hebben. De Alliantie wil dat het alarmnummer voor iedereen toegankelijk is. Met het in gebruik nemen van e-SMS is een mooie stap gezet naar een beter toegankelijk bereikbaar 112 voor mensen met een beperking.

e-SMS naar 112

Als je in een noodsituatie niet kunt bellen, dan kun je vanaf nu e-SMS’en met 112 voor hulp van politie, brandweer of ambulance. Emergency is een Engels woord voor nood of noodgeval en in het kort noemen we het daarom e-SMS. Voor deze functie moet je je van te voren registreren. De e-SMS-voorziening is in 2020 getest door verschillende ervaringsdeskundigen van de 112-Alliantie. De verbeterpunten zijn verwerkt en de techniek en het contact met 112-centralisten werkt nu goed. e-SMS is alleen bestemd voor mensen die niet rechtstreeks met 112 kunnen bellen. Er komt daarom geen brede publiekscampagne voor e-SMS.

Volgende stap: 112-app

En het blijft niet bij e-SMS. Het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie werken namelijk ook aan de ontwikkeling van een 112-app. Met de 112-app kun je straks rechtstreeks chatten met de 112-meldkamer. Met de chatfunctie zijn er meer mogelijkheden om informatie uit te wisselen en met chatten gaat de communicatie nog sneller dan met e-SMS. De 112-alliantieorganisaties zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling. De hoop is om later dit jaar te kunnen berichten over de lancering van de 112-app. De 112-app komt voor iedereen in Nederland beschikbaar.

Nog beter contact voor communicatie in Nederlandse Gebarentaal

Voor mensen die in Nederlandse Gebarentaal communiceren is 112 al langer te bereiken via de Tolkcontact-app. Om dit verder te optimaliseren wil de 112-Alliantie hier graag nog nieuwe gebruikerstesten mee doen. Daarnaast is de wens dat het via de Tolkcontact-app mogelijk wordt om 24 uur per dag 112 te kunnen bereiken in Nederlandse Gebarentaal. Op dit moment is 112 alleen in Nederlandse Gebarentaal te bereiken tussen 07.00 en 20.00 uur. De 112-Alliantie verwacht dat de wettelijke erkenning van Nederlandse Gebarentaal een positief effect heeft op de door ons bepleite uitbreiding naar 24/7 bereikbaarheid van 112 in Nederlandse Gebarentaal.

Ervaringsdeskundigen in training 112-centralisten

In 2020 heeft de 112-Alliantie samen met het ministerie en de politie portretten van drie ervaringsdeskundigen gemaakt. In deze portretten vertellen een dove, slechthorende en spraakbeperkte ervaringsdeskundige over hun ervaringen met 112 en hoe zij graag met 112 wensen te communiceren. Deze portretten worden opgenomen in de training van 112-centralisten, zodat centralisten zich beter kunnen verplaatsen in mensen met een communicatieve beperking.

Meer informatie over bereikbaarheid van 112 voor mensen met een communicatieve beperking vind je op de website van de Rijksoverheid.

Meer informatie over ons lobbydossier voor een beter toegankelijk bereikbaar 112 vind je op de Ieder(in) website.

De 112-Alliantie bestaat uit:
Ieder(in), Stichting Hoormij.NVVS, Dovenschap, Patiëntenvereniging Hoofd-Hals, Stichting Support Stotteren, Oogvereniging, Divers Doof en ISAAC-NF.